Visste du at over 150 000 nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri, bare i løpet av de siste to årene?

Publisert 5. desember 2016 /

Av: Danske Bank

Myndighetene antar at dette tallet bare vil vokse enda raskere fremover. Heldigvis er det noe du kan gjøre for å hindre at noen stjeler identiteten din.

Identitetstyveri er en av de raskest voksende formene for kriminalitet og har hatt en kraftig oppblomstring de siste årene i Norge.

En undersøkelse utført i 2015 utført av Respons Analyse i samarbeid med Skatteetaten om omfanget av identitetstyveri i Norge viste en økning fra 3,2 % til 3,9 % fra 2014 til 2015. Over 3 % av den voksne befolkningen er mange personer og tilsvarer over 150 000 personer i løpet av 2 år som har opplevd at noen har brukt dere identitet til å utføre straffbare handlinger.

Sakene de siste årene har vært grovere og det har vært mange ofre involvert. Her har vi samlet noen eksempler fra virkeligheten:

Ulåst postkasse


På vei hjem fra jobb går Håvard som vanlig innom postkassen og henter med seg dagens post. I tillegg til den daglige avisen og litt reklame med julegavetips finner han også et brev med logoen «Lindorff». Håvard blir nysgjerrig og åpner brevet så fort han kommer inn døren hjemme. I brevet står det at Lindorff har foretatt en kredittvurdering av Håvard, at han ble godkjent som kredittverdig og innvilget en kredittramme på 50.000 kroner på sitt nye kredittkort.
For Håvard er det bare ett problem i forbindelse med brevet; han har aldri søkt om dette kredittkortet. «Hvordan i all verden kan det ha skjedd?», tenker han, «jeg har da aldri delt min personinformasjon med noen?»…

Til postkassene våre sendes mer sensitiv informasjon enn vi kanskje tenker over. Det kan være lønnslipper fra jobben, årsoppgaver fra banken, informasjonsbrev fra legekontoret eller brev fra banken. Fra posten legges i postkassene våre er det ingen som passer på den, og det ikke vanskelig for uvedkommende å lette på lokket og ta det de vil ha. Danske Bank anbefaler at du har lås på postkassen din. Et meget enkelt tiltak som betraktelig minsker sannsynligheten for at nettopp du blir rammet av ID tyveri. Husk også at uvedkommende som er ute etter informasjon fra postkassen din gjerne også tar en titt i søppelkassen din på jakt etter samme informasjon. Ikke kast sensitiv informasjon i papircontainer, men makuler den.

Forlagt lommebok

I forbindelse med et restaurantbesøk klarer Håvard å miste lommeboken ut av jakkelommen i det han tar på seg jakken før han skal forlate restauranten. Håvard går fornøyd ut fra spisestedet og rusler videre. 10 minutter senere ringer restauranten og sier at de at lommeboken hans ble funnet på gulvet i restauranten av en annen gjest og levert inn til servitøren. Tilbake på restauranten oppdager han til sin store glede at ingenting mangler; hverken kort eller kontanter og tenker «nå hadde jeg jammen flaks»…

I det øyeblikket er man ofte så lettet over hvor heldig man har vært som har fått lommeboken tilbake, og med alt innhold intakt. Det man ikke tenker på er at lommeboken med alle dine kort og sensitiv informasjon har vært utenfor ens egen kontroll i 10 minutter.

Det er nok tid til at noen kan ha tilegnet seg informasjon om deg som senere kan benyttes til å foreta økonomiske handlinger i ditt navn, som eksempelvis øke din kredittgrense på dine kredittkort, handle varer på nett eller ta opp forbrukslån i ditt navn. Hva gjør man så?

Phishing etter personopplysninger


Etter en hektisk dag setter Håvard seg ned i sofaen for å oppdatere seg litt på Facebook-kontoen sin. Håvard er glad i å reise og er medlem av Facebook sidene til diverse reiseaktører. Via sin konto promoteres en reisekonkurranse fra en kjent og veletablert reiseleverandør, og for å være med i trekningen må man registrere seg.  Håvard klikker på lenken til konkurransen og registrerer sin epost. Håvard får umiddelbart en epost fra leverandøren om at ikke bare er han er av de heldige vinnerne, men han vant også hovedpremien; en reise for to til USA.

Premien inkluderer reise og opphold, og leverandøren ordner alle detaljer, også innreisevisum. Alt han trenger å gjøre er å sende leverandøren en kopi av passet. Håvard, lykkelig for å vinne denne flotte reisen, skanner passet sitt og sender en kopi til reiseleverandøren, som han tross alt kjenner godt til fra før. 3 uker senere har det fortsatt ikke kommet noe mer informasjon fra leverandøren.
Det eneste Håvard har fått er et brev om at hans forespørsel om et forbrukslån på kr 150.000 er innvilget…

shutterstock_478068430

På sosiale medier legger vi ofte ut mye informasjon om oss selv, våre vaner og preferanser. Denne type informasjon brukes av uvedkommende for å opprette kontakt og lure til seg personlig informasjon. Via internett er det lett å utgi seg for å være noe eller noen man ikke er, og dette utnyttes av personer med uærlige hensikter.

Danske bank har satt sammen noen enkle tips i forhold til forsøk på phishing:

  • Vi kjenner alle det gamle uttrykket «for godt til å være sant». Slik er det dessverre ikke lengre. På internett i dag spiller man på gjenkjennbare logoer, språket er perfekt og henvendelser troverdig. Konkurranser, kampanjer etc. rettet direkte mot deg som lokker med premier og påskjønnelser og som etterspør personinformasjon kan være falske. Vær bevisst, og utgi aldri personinformasjon dersom du er usikker!
  • Blir du bedt om å logge inn via en lenke og du er usikker, ikke klikk på lenken direkte eller kopier ut og lim den inn. Skriv heller inn adressen i en ny fane.
  • Mottar du en melding via e-post eller Facebook fra en venn eller bekjent som ber om hjelp og du føler det er noe som ikke stemmer, ta kontakt med vedkommende direkte for å verifisere at henvendelsen er reell.

Som kunde i Danske Bank har du ID tyverisikring i ditt fordelsprogram(med unntak av BASIS). Kontakt oss dersom du lurer du på hvordan vi kan bistå deg, eller om du ønsker gode råd for hvordan å unngå ID-tyveri.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer