Sosiale medier er et «must» for små og mellomstore bedrifter

Publisert 25. august 2016 /

Av: Danske Bank

For små og mellomstore bedrifter har sosiale medier gått fra å være en «kjekk» kanal å være tilstede i, til å bli millionbusiness for de som klarer å utnytte potensialet rett.

Stadig nye tjenester og annonseverktøy introduseres på markedet. Der du før satte inn en annonse i avisen i håp om at i hvert fall ti av de ti tusen som så den var potensielle kunder, kan en bedrift i dag nå målgruppen sin med millimeterpresisjon. Har tilstedeværelse i sosiale medier blitt kritisk for bedrifter? Og hvilke grep kan du i så fall ta for å bli bedre?

Varierende tilstedeværelse

Anders Oskar Bråthen jobber med digital kommunikasjon mot bankens små og mellomstore bedrifter. Han ser hvordan sosiale medier blir stadig viktigere for bankens kunder:

I vår dialog med kundene søker vi ofte opp bedriften på nett. Erfaringen vår er at en del begynner å bli veldig gode, men at mange bare er delvis eller ikke i hele tatt tilstede på sosiale medier. Da snakker jeg om for eksempel Facebook, Twitter eller Instagram. For mange handler det nok om ressurser og prioriteringer, men jeg tror at mange fremdeles ikke ser på det som en nødvendig kanal, forklarer Bråthen.

Tall fra SSB viser at blant norske bedrifter med minst ti ansatte, var 59 prosent på Facebook og Linkedin i 2015. Det er en økning på åtte prosent fra fjoråret. Over halvparten av bedriftene bruker nå sosiale medier til å utvikle imaget sitt eller markedsføre produkter, og et av tre selskaper rekrutterer nye ansatte ved hjelp av sosiale medier.

3,3 millioner nordmenn på Facebook

I følge en undersøkelse fra Ipsos er nesten 3,3 millioner nordmenn på Facebook, og 1,2 millioner har profil på LinkedIn. I tillegg kommer andre kanaler som Instagram, Twitter og Snapchat.

– Jeg vil ikke påstå at tilstedeværelsen er blitt forretningskritisk, men det handler nok mer om hvordan sosiale medier kan akselerere salg, vekst og ikke minst bidra til mer fornøyde kunder, sier Bråthen, før han tilføyer:

Summen av dette gjør at de bedriftene som har en god strategi for sosiale medier har et sterkt konkurransefortrinn overfor tilsvarende bedrifter som ikke har det.

Sosiale medier har blitt en så integrert del av samfunnet at jeg tror de aller fleste forventer å finne bedriftene de gjør forretninger med her, både liten som stor.

Ofte overveldende

Anette Skjegstad og Elise Skogrand jobber som innholdsrådgivere i Headspins content team. De hjelper daglig bedrifter med sosiale medier.

– Vi ser at mange bedrifter blir overveldet over alle mulighetene som ligger i sosiale medier, og alt man «burde» gjøre, forteller Skjegstad, og forsetter:

– Vårt råd er å først definere hva du ønsker å oppnå i sosiale kanaler. Når du har definert både formål og målgruppe, kan du velge hvilke kanaler som er mest relevant for din bedrift. Å drifte profiler i sosiale medier kan være tidkrevende, fokuser derfor på å være aktiv i en kanal, ikke tenk at du må være tilgjengelig overalt.

Elise Skogrand og Anette Skjegstad. Foto: Privat

Ressurser anses ofte som å være en stor utfordring, men økonomisk sett er sosiale medier et ypperlig verktøy for de med begrensede midler. Det er relativt billig å annonsere både på Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn.

– Når du skal annonsere gjelder det å treffe den relevante målgruppen slik at du unngår å kaste bort annonsekroner på folk som ikke bryr seg. Selv om det er fristende å tenke at du vil treffe alle, er det svært sjelden en god taktikk, forklarer Skogrand.

Fokuser på godt innhold

Å bare ha en Facebook-side er ikke lenger godt nok skal vi tro ekspertene. Det må produseres innhold til kanalen. Vi ser at giganter som Facebook, tilpasser kanalen slik at bedrifter blir egne utgivere. Det betyr i praksis at en bedrift ikke lenger er avhengig av en avis eller mediehus for å få publisert en sak, man kan publisere artikler selv. I tillegg treffer man en mer relevant målgruppe enn hva en avis tradisjonelt ville gjort, sier Skjegstad og Skogrand. Det betyr for eksempel at blogging er mer relevant enn noen gang.

Syv konkrete råd for å lykkes med sosiale medier

 

  1. Definer hva du ønsker å oppnå i sosiale kanaler. Er det å hente leads til nettbutikken, eller å rekruttere investorer? Når du har definert både formål og målgruppe, kan du velge hvilke kanaler som er mest relevant for din bedrift.
  2. Lag deg en plan og budsjett på det som skal gjøres. Er det flere som deler på ansvaret, kan det være lurt å definere klare roller på hvem som har ansvaret til hvilken tid. Slik sikrer du også at kunder som skriver til deg får svar raskest mulig. Mange forventer ofte svar i løpet av få timer.
  3. Jo flere og mer engasjerte følgere du har i sosiale kanaler, jo mer vil dette bidra til å løfte nettsiden din opp og frem på søk hos for eksempel Google. Driver du i en bransje med mange konkurrenter i nærområdet (tannlege, håndverker eller lignende) kan dette være avgjørende for at du når dine kunder når de er i kjøpsmodus.
  4. Konkurranser med «lik og del» eller «følg siden» som deltagerkriterier er ofte populære tiltak for å skaffe flere følgere, men dette kan faktisk skade deg i lengden. Facebooks algoritmer sørger for at innlegg fra bedriftssider vises til så lite som 4 prosent av dine totale følgere. Om mange av disse følgerne ikke bryr seg om bedriften eller produktene dine, og kun har vært ute etter en premie, vil du risikere å nå enda færre av din faktiske målgruppe.
  5. En svært nyttig og ofte oversett funksjon hos Facebook er muligheten til å annonsere mot spesifikke personer (Custom Audiences). Har du for eksempel en Excel liste med mobilnummer eller e-postadresser til potensielle kunder som har deltatt på et arrangement eller som er registrert i ditt CRM-system, kan Facebook matche dette opp mot profilene deres. På denne måten kan du for en svært billig penge nå akkurat de du ønsker med nøyaktig det budskapet du vil. Her kan man være kreativ. Du kan for eksempel lage forskjellige lister med potensielle investorer, journalister i nærområdet eller andre personer i nøkkelstillinger. LinkedIn har også en tilsvarende funksjon.
  6. Om du bruker video istedenfor tekst og bilder, belønner Facebook deg med å nå flere personer uten å måtte betale for det (organisk rekkevidde). Husk at du vil alltid nå flest ved å laste opp videoen rett i Facebook, fremfor å linke til andre tjenester som for eksempel YouTube. Ikke vær redd for å ta i bruk mobilen til å filme litt fra bedriftens hverdag. Kanskje kan man vise et lite gløtt fra produksjonslinjen? Eller gi noen råd om hvordan kundene kan bruke produktene eller tjenestene bedre?
  7. Bruk analyseverktøyene som er deg tilgjengelig og bruk de godt. Analyser hvilke innlegg og publiseringer som har gjort det bra eller dårlig, og forsøk å forstå hvorfor og bruk denne lærdommen i fremtidige innlegg. Ved bruk av gratisverktøy som Google Analytics, kan du spore trafikken inn til din hjemmeside fra sosiale kanaler og se hvilken trafikk som utløser hvilke handlinger – som f.eks å registrere seg på et kontaktskjema, booke en time eller ringe et telefonnummer. Da kan du enklere se hvilke tiltak som faktisk fører penger tilbake i kassen. Ønsker du å lære mer, tilbyr Google gratis webkurs hvor du kan lære deg verktøyet.

I vinter hadde Danske Bank besøk av tre elever fra Thora Strom VGS. Vi spurte de om ungdommens beste råd til bedrifter som vil lykkes på sosiale medier.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer