Slik verner du varemerket ditt

Publisert 23. juni 2016 /

Av: Danske Bank

Et av de viktigste konkurransefortrinnene selskapet ditt har, er navnet og logoen. Men hva er årsaken til at mindre enn hver tredje virksomhet «eier» navnet sitt?

Det sies at navnet skjemmer ingen. Men det er egentlig bare én del av historien. For hva er det som gjør at kundene velger akkurat din bedrift og ikke går til konkurrenten, selv om dere selger samme produkt? Og om produktene i realiteten er identiske, hva er det som får kunden til å legge mer penger i ditt produkt, fremfor det andre?

Dette skjer når forbrukeren blir satt i stand til å skille mellom to produkter– når varemerket blir til et individualiseringsmiddel.

Et varemerke er et kjennetegn for organisasjoner, næringsdrivende, deres varer eller tjenester. Det kan være navnet, logoen, et slagord, figurer, design eller emballasje.

Selv om de to sider av samme sak, er ikke ordene varemerke og merkevare det samme. Å bygge ut varemerket til å bli en merkevare, innebærer at du må investere mye i navnet ditt.

Ved å sikre deg retten til å nekte andre å bruke et tilsvarende varemerke som ditt, verner du om verdiene i selskapet.

Merkevaren handler om de følelsene og assosiasjonene som oppstår hos forbrukeren når hun eller han blir eksponert for et varemerke – følelser og assosiasjoner som har blitt til over tid og som defineres av historien til varemerket. Merkevarebygging er å knytte ønskete assosiasjoner til varemerket, noe som krever en god kommunikasjonsstrategi.

Når vi ser hvor viktig merkevaren er, og hvordan den bygger på ditt varemerke blir spørsmålet klart: Hvordan etablerer du et eierskap til varemerket, en av selskapets viktigste verdier? Hvor ligger den egentlige verdien, og har du juridisk vern av disse verdiene i ditt selskap?

Brønnøysund er ikke nok

Ved å sikre deg retten til å nekte andre å bruke et tilsvarende varemerke som ditt, verner du om verdiene i selskapet. Men å registrere selskapsnavnet i Brønnøysundregisteret er ikke et vern av varemerket.

For å verne om varemerket bør du registrere varemerket hos Patentstyret. Det er viktig å merke seg at dette da kun gjelder i Norge.  Skal du du utvide virksomheten internasjonalt må du søke beskyttelse av varemerket ditt i hvert enkelt land eller region.

Kjøp av domene gir ikke vern av varemerket, men et registrert varemerke gir heller ikke noe vern eller hinder for andre som vil registrere «ditt» domene.

Det er også mulig å oppnå vern for varemerker ved innarbeidelse i markedet og satse på markedsføringsloven, men vi vil fraråde å satse kun på det om en har mulighet til å registrere varemerket.

Et registrert varemerke, tekst eller logo er et godt rettslig hjelpemiddel for å hindre konkurrenter i å snylte på opparbeidet goodwill i markedet, eller rett og slett «stjele» navnet ditt. Det skjer også fra tid til annen. Med en registrering sikrer du deg en enerett til å utnytte varemerket kommersielt.

Om forfatterne
Karianne Bø har erfaring fra HR og ledet oppbyggingen av IPR systemet i tollvesenet. Hun jobber nå med strategisk HR knyttet opp mot IP og IPR. Magnus Hakvåg er en av Europas ledende eksperter på strategisk bruk av IP og IPR, med lang internasjonal erfaring. Begge er ansatt i House of Knowledge. Et selskap jobber med kompetanseutvikling og strategisk rådgivning. Fokus er på IP, IPR, vern av konkurransefortrinn, innovasjon og standarder.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer