Nordiske bedriftslederes beste råd: Slik lykkes du internasjonalt - Danske Bank Stories

Nordiske bedriftslederes beste råd: Slik lykkes du internasjonalt

Publisert 17. november 2016 /

Av: Danske Bank

Vi har snakket med nordiske bedriftsledere som har oppnådd suksess internasjonalt. Her er noen av deres beste råd for hvordan ditt selskap kan lykkes med en internasjonal reise.

Færre enn 4 prosent av norske bedrifter eksporterer produkter og tjenester, og enda færre har ekspandert til utlandet. Å begi seg ut i nye markeder betyr at man må lære seg nye spilleregler og andre markedsforhold enn hjemmemarkedet. Norske selskaper som driver virksomhet i utlandet produserer som regel produkter, har klyngeegenskaper og et høyt innslag av forskning. Men den viktigste faktoren er bedriften selv, dens eiere og bedriftsledere. Vi har spurt om hvilke råd de vil gi til andre selskaper som vil begi seg ut på den samme reisen.

Bruk en erfaren sparringspartner

Ifølge bedriftslederne som opererer i flere markeder er de største utfordringene å komme i kontakt med kunder, tilgang til lokal kunnskap og partnere, juridiske spørsmål, administrativ kompleksitet og organisatoriske evner og ressurser. Det er derfor kritisk med planlegging og videre en konkret plan for hvordan ekspansjonen skal utføres.

«Først må du ha en grunn til at du vil ekspandere, deretter må du vite hvor og hvordan, og til slutt må du spørre deg om det vil fungere. Lag en plan basert på svarene på disse spørsmålene, men ikke bli overrasket om det siste svaret mislykkes» – finsk adm. direktør

Mange tok opp hvor viktig det har vært å snakke med andre selskap i samme bransje, det å finne en sparringspartner som har vært gjennom den samme prosessen. Slik kan bedriften tilpasse strategien etter innsikten man tilegner seg. En svensk forretningsutvikler påpeker at «alle markeder er ulike. Hvis du arbeider med mennesker som kjenner markedet, vil det bidra til færre feil». Dette vil kunne spare bedriften for dyrebare feilsteg og redusere «time-to-market».

Lokal innsikt og kunnskap er avgjørende

Sett i bakspeilet, ser mange av bedriftslederne hvor avgjørende det var med lokal kunnskap for å kunne lykkes med ekspansjonen. En viktig del av kulturforskjellene er kundeatferd, noe som kan være en avgjørende faktor for om en bedrift lykkes eller mislykkes i et marked. Kunder i et annet land kan ha helt forskjellige forventninger til produkter og tjenester de kjøper, dette har vært en fallgruve for mange selskaper tidligere, også for velkjente navn som IKEA og Lidl.

«Ikke gjør det selv hvis du aldri har prøvd det før. Få noen med erfaring til å hjelpe til lokalt. Undersøk markedet grundig, undersøk hvordan konkurransesituasjonen er, organiser en svært god lokal markedsføringsaktivitet og tilpass deg alltid til markedet» – svensk direktør

En norsk direktør er inne på samme spor og påpeker at «i noen markeder er reglene veldig spesielle og du må kjenne dem i detalj». Flere av selskapene hadde team som reiste til markedet for å få erfaring og bli kjent med kulturen. «Dette gjør at kommunikasjon og samarbeid blir enklere. Det å utvikle langsiktige relasjoner med distributørene og gi dem god ettersalgsstøtte». I hvor stor grad man kan være tilstede i et nytt marked er avhengig av bedriftens kapasitet og økonomi, men svært mange av selskapene sier de tror deres lokale tilstedeværelse i stor grad økte sannsynligheten for å lykkes. «Det beste er å være der hele tiden, å bo der, å bli kjent med markedet og utvikle relasjoner. Bli vant til et nytt marked. Dårlig personalledelse kan føre til større tap enn de fleste av oss kan forestille seg, derfor er det et kritisk punkt».

Avgjørelser både på tall og magefølelse

«Med et spansk oppkjøp kunne vi i prinsippet ha kjøpt katta-i-sekken. Men i tillegg til å se på tall, lytter vi til folk med relevant erfaring, og det gjorde vi også i dette tilfellet» – dansk gründer

Når det gjelder innsamling av informasjon og data før man tar løpende beslutninger i en ekspansjonprosess, har selskapene varierende fremgangsmåter. Men de fleste av selskapene sørger for å ha et solid datagrunnlag før de tar store beslutninger, samtidig som de søker råd og lytter til personer med relevant erfaring rundt virksomhetsområdet. Men bedriftslederne forteller at det i mange situasjoner også handler om å være modig og ha selvtillit.

 

Varierende kompleksitet

Hvor enkelt en ekspansjon lar seg utføre er mye avhengig av hvor i verden bedriften vil etablere seg. En dansk direktør forteller om svært ulike prosesser avhengig av hvor ekspansjonen skjer.

«Det kommer an på markedet. EU-markedet er enkelt og raskt, men utenfor EU kan markedet være svært utfordrende. Her arbeider du med andre typer problemstillinger, og kompleksiteten til problemene er også annerledes, det handler om mentalitet, kultur etc. Alle disse faktorene kan være svært utfordrende og må tas i betraktning»

Ved internasjonal handel med nye forbindelse utenfor Europa synes mange selskaper at det er vanskelig å vite om de kan stole på sin motpart. Mange er usikre på om de får betalt for sine solgte varer. Eller om varene de bestilte blir levert. Slike betraktninger om risiko begrenser en del selskaper og kan medføre at de avstår fra forretningsmuligheter. Ikke gå glipp av gode forretningsmuligheter – denne type usikkerhet kan selskapet minimere ved hjelp av Trade Finance-løsninger, der Danske Bank finner løsninger tilpasset den enkelte bedrift. Ta kontakt med din rådgiver i banken dersom du ønsker å komme i kontakt med våre Trade Finance-eksperter.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer