Look to Loen

Publisert 4. september 2017 /

Av: Danske Bank

Den spektakulære fjordgondolen i Loen viser veien videre for det norske reiselivsunderet.

Trond F. Mellingsæter, Country Manager i Danske Bank Norge
Av Trond F. Mellingsæter, Country Manager, Danske Bank i Norge.

Forleden kunne vi lese i avisen at at ”den kinesiske turistbølgen nå har kommet til Norge”. En bølge av yngre, rikere og mer kresne turister, som krever toppattraksjoner og kvalitet i alle ledd, stiller helt nye krav til norsk reiseliv fremover.

På Vestlandet finner man flere som allerede har tatt utfordringer, og Dronning Sonja åpnet på forsommeren den nye reiselivsmagneten Loen Skylift, som på fem minutter bringer deg til fjellplatået 1011 meter over Nordfjorden. Spektakulær utsikt, høykvalitetsservering og en eksepsjonell opp- og nedfart vitner om den type opplevelser som turistene nå etterspør. Om du er fra Hong Kong, eller Hellas, er hipster, eller storfamiliefar, så har man noe til felles når man er på tur: Vi vil oppleve noe spektakulært og unikt. Vi vil ha leirbålhistorier og likes på Facebook.

Opplevelsen i Loen har utvilsomt sin pris, og en enkeltbillett koster 485 kroner. Likevel har titusener allerede tatt turen til Nordfjord for å oppleve symbiosen mellom ingeniørkunst og postkortvakre fjordarmer. Det ventes at nærmere 50 000 personer vil besøke anlegget til nærmere 300 millioner kroner før høstmørket kommer sigende. Eksemplet Loen forteller en historie vi kan lære mye av. Ikke bare om kraften som ligger i profesjonelle reiselivsaktører med lokal forankring, men at vi i dag må tilby reiselivsprodukter med internasjonal wow-faktor.

Bare tenk på Hurtigruten, Walaker hotell, Maaemo, Lofoten, Stokkøya, Juvet landskapshotell, Baroniet i Rosendal, Støtvig, kultur-Bergen, shopping i Nedre Slottsgate, eller surfing på Stad. Og ikke minst klikkmagnetene Trolltunga, Besseggen og Preikestolen, som egenhendig generer mer Norgesreklame enn det man tidligere oppnådde med fuktige smøreturer for det internasjonale pressekorpset.

Skal vi lykkes med de store satsningene som i Loen, trenger vi flere industrielle eiere som både kan og tør å satse flere hundre millioner kroner på spennende prosjekter. Målet må være å vokse og industrialisere turistnæringen på samme måte som vi har gjort med andre næringer. Utgangspunktet vårt er strålende. Vi har en av de vakreste tomtene i verden, som vi nå fyller med innhold. Powered by nature, har sjeldent vært mer riktig for reise- og energinasjonen Norge. Det ubeskrivelig vakre landet vårt er et råmaterialet vi kan høste på linje med oljen og torsken.

I år blir det bedre enn noensinne. Ifølge Innovasjon Norge går vi mot den fjerde knallsommeren på rad, hvor den høyeste volumveksten kommer fra stormarkedene Tyskland og Nederland, mens både Kina og USA begynner for alvor å vise seg på statistikkene. Utviklingen er både viktig og gledelig.

I følge den seneste reiselivsmeldingene skaper norsk reiseliv verdier for over 70 milliarder kroner årlig og sysselsetter nær 150.000 ansatte. Det er ekstremt viktige arbeidsplasser i distriktene og for dem under 30 år, som er aldersgruppen med den høyeste arbeidsledigheten. For mange er reiselivsnæringen en fantastisk inngang til arbeidslivet. Og digitaliseringen vil ikke overta jobbene deres. Bare skape flere. Opplevelsesturismen har mer enn tredoblet verdiskapningen de seneste 15 årene.

Den videre veksten bør bygges på suksessoppskriften man har fulgt de seneste årene. Norge oppfattes som trygt og trendy, samtidig som vi tilbyr noe mer enn bare fjord og fjell: Kultur, lokale mat- og drikkevarer og opplevelser. Det er viktig når vi skal fortsette å ta vår andel av den fremtidige turismeveksten. Ingen er tross alt bedre til å være nordmenn enn oss.

Med et stadig bedre Facebook-promotert reiselivsprodukt, utvidelsen av Gardermoen og en oljeprissvekket kronekurs, så tyder mye på at antall turister vil fortsette å vokse fremover. Takk til Marc Zuckerberg, Bjørn Kjos og Anne Enger, hvis sistnevnte forhindret at vi har euro i lommeboken. I år blir det smekkfullt i fjordene, men andre deler av landet har mye kapasitet. Utfordringen blir derfor å klare å spre gjestene våre på flere opplevelser og områder. Vi trenger også flere profesjonelle aktører som kan ta ut potensialet i å skape helt nye produkter, som ikke finnes i dag. Look to Loen.

Min spådom er at vi vil se betydelig reiselivsinvesteringer fra kunnskapsrike og kapitalsterke virksomheter i årene fremover. Vi har begynt å surfe turistbølgen. Med gondol.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer