Kunden er sjef i fremtidens bank

Publisert 11. oktober 2016 /

Av: Danske Bank

Global Head of MobilePay, Mark Wraa-Hansen, inviterer kundene med på laget som skal utforme fremtidens bank. For med ny teknologi, kommer ny adferd – og en ny finansiell hverdag.

Fintech, finansteknologi som utfordrer de tradisjonelle banktjenestene, har lenge vært et hett tema. Innen få år åpner et nytt EU-direktiv opp for at også andre aktører enn banken kan tilby tjenester som for eksempel betaling. For bankene setter det enda større krav til kundeopplevelsen.

– Kundenes adferd endres raskt, og for å forstå hvordan vi kan tilby tjenester som kommer dem til gode, må vi komme oss ut av banken. Det handler i stor grad om co-kreasjon – om å arbeide sammen med kundene om nye tjenester. Det er viktig for oss å ikke innovere til kundene, men sammen med dem.

Det forteller Mark Wraa-Hansen, øverste sjef for Danske Banks mobilbetalingsapp MobilePay.

En finansteknologisk revolusjon

Kort forklart tvinger PSD2, på norsk revidert betalingstjenestedirektiv, bankene til å åpne opp dataene for nye aktører – mange av dem såkalte fintechs. Det betyr at bankene ikke lenger har enerett på kundenes kontoinformasjon, og at nye aktører kan bygge tjenester basert på data fra banken. Så, hvilken betydning får innføringen av PSD2-direktivet egentlig for deg som bankkunde?

MobilePay-sjefen tror ikke nødvendigvis at fintech-selskapene vil tilby hele spekteret av banktjenester, men at de i all hovedsak vil fokusere på enkeltstående tjenester.

– Bankene har veldig mye å tilby i denne konteksten, og jeg tror vi kommer til å se at mange av våre tjenester integreres inn i et større økosystem. Videre må vi redesigne tjenestene våre på en slik måte at de gjør kundenes finansielle hverdag enklere, forklarer han.

-Det er ingen tvil om at dette er en ny realitet. I den digitale fremtiden er stort sett alt mulig, men det er jo ikke dermed sagt at kundene synes at alt er like relevant. Det betyr at vi må handle smart med tanke på hva vi velger, og hva vi velger bort. Her er dialogen med kundene superviktig, for alt kan virkelig la seg gjøre, sier Wraa-Hansen.

Bygger nye tjenester i samarbeid med kundene

Wraa-Hansen forklarer at det er liten grunn til å utvikle nye, ferdige løsninger – om kundene ikke tar imot dem.

– Hele den utviklingstilnærmingen vi har sett tidligere, er litt utdatert. Før var det slik at vi spesifiserte, bygget og lanserte løsningen i markedet. Men dagens marked endrer seg raskt, og kan innen lansering se helt annerledes ut. Derfor tror jeg på det å begynne med kjernen i et nytt produkt, for så å bygge på – i dialog med dem som skal benytte seg av løsningen, sier han.

Et spørsmål Wraa-Hansen møter med jevne mellomrom, er hvor lenge det kommer til å eksistere betalingskort. Svaret er, ikke overraskende, at det kommer an på etterspørselen fra bankkundene.

– Vår oppgave er å utvikle de beste løsningene for våre kunder, så betalingskort vil eksistere så lenge forbrukerne ønsker. Det er allerede mulig å bli en del av det kontantløse samfunnet, men det betyr ikke at vi skal tvinge noen inn. Det blir spennende å se, for sannheten er at det vil skje mer utvikling de neste 10 årene, enn det har gjort de siste 100, sier han.

FAKTA OM FINTECH

Finansteknologi (fintech) er et samlebegrep for ny teknologi som utfordrer tradisjonelle finanstjenester for betalinger, lån, finansiering og handel.

FAKTA OM PSD2

PSD2 (Revised Directive on Payment Services), på norsk revidert betalingstjenestedirektiv, innføres senest i 2018, og er en videreføring og utvidelse av EU-direktivet PSD fra 2007.

Gjennom direktivet har EU-kommisjonen et mål om å fremme innovasjon, forsterke forbrukervernet og styrke sikkerheten for nettbetaling og kontotilgang innenfor EU og EØS.

Kilde: Evry, DN




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer