Hvordan starte nettbutikk? Dette må du tenke på

Publisert 19. april 2017 /

Av: Danske Bank

Netthandel har økt kraftig de siste årene og i Norge handler gjennomsnittlig 54 prosent av befolkningen på nett minst én gang i måneden. Ved hjelp av ekspertråd fra konsulentselskapene Butikkpikene og Trollweb, gir vi deg gode tips til hvordan du starter nettbutikk og hva du må tenke på ved oppstart.

Kom godt igang

Norske forbrukere har kort vei til den digitale handlekurven, da 97 prosent av befolkningen mellom 18-79 år har tilgang til internett via PC, mobil eller tablet. Dette kan bety en gylden forretningsmulighet for din bedrift. Tenker du på å starte nettbutikk, må du først og fremst ha undersøkt og fått bekreftet at du har et konkurransedyktig produkt å selge på nett. Du må ha et lett forståelig konsept, tilpasset en konkret målgruppe. Deretter er du avhengig av to ting: en funksjonell nettbutikk-løsning og en plan for hvordan du skal markedsføre den. Har du dette på plass, er du godt igang.

Jeg har allerede en fysisk butikk – hva må jeg tenke på?          

Hvis du allerede har en fysisk butikk, er ikke veien lang for å starte nettbutikk. Nettbutikk kan være en god kanal for fysiske butikker som ønsker å øke salget. Da har du muligheten til å nå ut til flere potensielle kunder, også utenfor det geografiske området der du holder til. Driver du for eksempel en nisjebutikk, vil du ha mulighet til å nå din målgruppe over hele landet. I tillegg til at nettbutikken fungerer som en ny salgskanal, er den også en god markedsføringskanal. Ved oppstart er den største jobben å legge inn alle produkter i nettbutikken med bilder og pris. Dette er en manuell jobb som tar tid, men det er mest krevende første gang du gjør det. Når produktsidene er oppe og går, vil den største jobben være å pakke varer og sende avsted til kunder. Både produktfotografering og pakking kan en nettbutikkleverandør gjøre for deg, avhengig av hvilken avtale dere inngår.

netthandel 2.fw

Hvordan lykkes med markedsføring på nett?

Det er krevende å nå kunder på nett. Etablerte merkenavn får lettere besøk til nettbutikken fra allerede lojale kunder. Mindre aktører er mer avhengig av å synes godt på Googles søkemotor og i sosiale medier for å nå ut til kunder og drive trafikk inn til nettbutikken. Det er også viktig at du er flink til å samle og bruke kundeinformasjon fra eksisterende kunder, slik at du kan skreddersy den digitale markedsføringen. Det kan for eksempel innebære at du får kunder til å melde seg på nyhetsbrev via en Ipad i den fysiske butikken eller at kunden huker av for dette ved innlogging eller kjøp i nettbutikken. Selve kostnadene ved digital markedsføring og annonsering vil avhenge av om du er helt ukjent eller allerede har en kundekrets. Bygger du opp en helt ny nettbutikk, må du regne med et budsjett for å tiltrekke besøk. Hvor mye vil være helt avhengig av hvor mye du kan utføre selv på området og hvor offensivt nettbutikken skal markedsføres.

 På egenhånd eller må jeg ha ansatte?

Hvis du skal starte opp en ny nettbutikk på egen hånd, må du i første omgang regne med en god del ekstra arbeidstimer. Arbeidsmengden vil være uavklart i starten og avhengig av hvor fort du får bygd opp butikken. Det vil trolig ta litt tid før du blir kjent i markedet, begynner å få bestillinger og opparbeider deg tillit. Inntil da vil du nok kunne klare deg på egenhånd. Når du begynner å få mange bestillinger kan det være nødvendig å skaffe hjelp til å pakke produktene som skal sendes ut.

«I en vanlig butikk har man som regel litt tid til å pakke i løpet av arbeidsdagen. Jeg har hatt butikk selv, og vi ansatte ikke nye folk når vi startet nettbutikk», sier Monica i Butikkpikene.

Tips ved opprettelse av nettbutikk

  • Ha et konkurransedyktig tilbud
  • Bruk tid på å finne riktig nettbutikkleverandør
  • Start med et smalt, fokusert utvalg
  • Husk å kjøp domene og sikre navnet
  • Tilpass nettbutikken både til mobil og tablet
  • Tilby gode betalingsløsninger tilpasset målgruppen
  • Ha en plan på frakt og logistikk
  • Gjør en grundig undersøkelse for hvert nytt marked
  • Fornøyde kunder er kritisk – ha derfor full kontroll på ordeflyten, levering og kundeservice
  • Driv trafikk gjennom sosiale medier, søkemotor-annonsering og nyhetsbrev

Hva koster det å starte og drive en nettbutikk?

Det kan koste alt fra null til mange hundre tusen kroner å starte en nettbutikk. De avgjørende kriteriene er hvor omfattende løsning du vil ha, hvor mye du kan om data og hvor mye tid du har til å sette deg inn i det tekniske. Du kan bygge opp nettbutikken på egenhånd og det finnes mye informasjon på nett, som for eksempel instruksvideoer på Youtube. Men mange velger å benytte seg av et byrå for å sette opp nettbutikken, eller til å veilede i prosessen. Butikkpikene har satt opp en startpakke som hjelper kunder med alt fra å sette opp standardiserte nettbutikker, opplæring i hvordan Google tenker til grunnleggende søkemotoroptimalisering (SEO), til en pris på 14 990 kroner.

For å etablere en nettbutikk trenger du en teknisk plattform. Det finnes flere rimelige systemleverandører, for eksempel mystore.no, 24Nettbutikk og Shop123. Som regel betaler du ikke for å etablere nettbutikken din, men du betaler en månedlig pris fra rundt tusen kroner for webhotell, support og betalingsløsning. Husk å sjekk hvilken lastetid løsningen du velger har. At oppsettet er oversiktlig og effektivt for kunden blir stadig viktigere. Kunden forventer lastetid på kun noen sekunder, hvis ikke risikerer du at besøkeren forlater nettstedet. Også hvis kunden opplever problemer med betaling eller andre prosesser på nettsiden, vil dette redusere sannsynligheten for gjenbesøk. Benytt deg av en testperiode dersom leverandøren tilbyr dette.

En nettbutikk har hovedsakelig tre områder som genererer kostnader:

    1. Løpende kostnad til drift og teknisk vedlikehold, som normalt koster fra tusen kroner i måneden og oppover – avhengig av trafikk og besøk.
    2. Implementering- og forvaltningskostnad. Implementering av en mindre nettbutikk kan koste ned i 50 000 kroner, mens en større nettbutikk med mer omfattende tilpasninger bør ha et budsjett på 300 000 – 1,5 millioner kroner
    3. Siste kostnad er løpende kostnader til videreutvikling av løsningen, samt eksterne tjenester som for eksempel personifisert shopping.

Hvor lang tid tar det å sette opp?

Å sette opp nettbutikk kan gjøres på kort tid, alt fra noen timer til flere måneder, avhengig av størrelse og kompleksitet. Dersom du kjøper en startpakke fra et byrå som selger nettbutikkløsninger, kan du ha alt på plass i løpet av få uker. I netthandel-bransjen går utviklingen raskt, og det kan derfor være en viktig faktor å få lansert en løsning som fungerer bra, for så å rulle på med forbedringer etterhvert.

Hvilken betalingsløsning velger jeg?

Hvis markedet for nettbutikken din er i Norge, bør du velge en betalingsløsning nordmenn har hørt om og synes det er trygt å handle med. Norske forbrukere ønsker helst å betale med bankkort eller kredittkort, men også faktura, PayPal og Vipps er løsninger forbukerne liker å bruke.

Man ser en økt bruk av den mobile betalingsløsningen Vipps. I løpet av første halvår 2017 har 23 prosent av nordmenn benyttet Vipps til å handle på nett via mobilen, og trenden er økende. Løsningen er enkel for kunden og gir færrest mulig klikk. Dette betyr at nettbutikken øker sannsynligheten for at kundene fullfører handelen. Norske nettbutikker bør derfor tilby både kort-, faktura- og mobilbetaling. Løsninger som for eksempel Klarna Checkout tilbyr både kort og faktura i samme løsning. I tillegg anbefales det å tilby minst én mobilbetalingsløsning som for eksempel Vipps.

Dersom du skal selge til andre nordiske land, gjør research i forkant slik at du unngår etableringsfeil som skader likviditeten. I Danmark må du for eksempel tilby betalingsløsning som godtar Dankort, hvis ikke mister du en stor andel av de potensielle kundene.

Her kan du lese mer om trender innen e-handel og betalingsløsninger.

Hvordan sender jeg produkter bestilt i nettbutikken?

Hvis du skal sende varer til privatpersoner må du sende via Bring eller Post Nord. Det er viktig å tilby kunden flere muligheter – noen ønsker for eksempel å hente varen i butikk på vei hjem fra jobb, mens andre vil ha den levert rett hjem på døren eller i postkassen. For en nettbutikk vil frakt vil være en høy utgiftspost. For små bedrifter kan det være en god idé å se etter andre aktører man kan forhandle frem avtaler sammen med eller undersøke fagorgansisasjoner som har gode vilkår.

 

 

Kilder: SSB , Postnord, Klarna, DIBS




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer