Fra gründerskole i Shanghai til 100 mill i omsetning

Publisert 8. februar 2016 /

Av: Danske Bank

Det er lite som er mer inspirerende enn å høre om mennesker som jager drømmen og satser alt. Å være gründer innebærer å stole på sine egne ideer og tørre å tro på at man kan få til det umulige. Å sikte mot de store, samtidig som du begynner på bånn.

Det ligger i vår natur å heie litt ekstra på mennesker med guts. Silje Landevåg i Get Inspired har på få år bygd opp en av Norges mest kjente nettbutikker innen sportsklær for jenter. Konkurrentene er store internasjonale varehus med gigantiske budsjetter og markedskrefter. Underdogs har ofte oddsene i mot seg, men det er de som imponerer mest.

Del 1: Gründerspire i Shanghai

Vi har bedt Silje fortelle litt om sin reise fra gründerskole i Shanghai til omsetningsmål på 100 mill i 2016. Vi tror at de fleste gründere kan dra nytte av erfaringene Silje sitter på, kanskje spesielt med tanke på bruk av sosiale medier.

Del 2: Oppstartsfasen

Å være gründer byr på mange utfordringer, spesielt i begynnelsen hvor det meste læres «the hard way». Hvor finner man den informasjonen og støtten man trenger? I lange perioder vil pengene strømme ut, men ikke inn. Det er en utopi å tro at alt vil gå knirkefritt. Så hva skal til for å komme seg forbi den tøffe etableringsfasen? 

Del 3: Markedssituasjonen og sosiale medier

Veien til målet kan være lang. Både aggressive konkurrenter og høy utviklingstakt krever at man som gründer er tilpasningsdyktig. Samtidig må man være tålmodig og jobbe hardt. Det tok flere år før Silje fikk kontakt med sin første leverandør av klær og sko. Uten de store markedsbudsjettene ble smart bruk av sosiale medier en viktig suksessfaktor for Get Inspired.

Del 4: Motivasjonen

Gründere har høye ambisjoner og dét er drivkraften som presser fram hårete målsetninger. Silje forteller om hva som motiverer henne og resten av Get Inspired til å alltid gi 100%.

Del 5: Milepæler og øyeblikket da alt løsnet

En gründerreise innebærer ofte viktige milepæler og episoder som man er ekstra stolt av. I mellom milepælene finner man motivasjon i helt andre ting, som god kontakt med kunder og personlig utvikling. De fleste gründere har opplevd det ene øyeblikket da alt løsnet. For Silje var det en lenke på et nettsted som skulle til for å få ordrene til å rase inn den første gangen.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Smarte vaner

Bruk ferien til å lære ungene om penger

Av: Author Image Danske Bank

Sommerferien er en glimrende anledning til å snakke med barn om penger, sier forbrukerøkonom Anne Motzfeldt. Når budsjett og forbruk handler om antall is per dag i tre uker, blir det straks litt artigere å lære seg noe fornuftig.

Les mer
Smarte vaner

Mye å spare på å leie båt

Av: Author Image Danske Bank

Få ting frister mer enn en tur på sjøen på varme sommerdager, men med kort sesong, få varme dager og kostnader til båtplass, vedlikehold, vinteropplag, forsikring og reparasjoner de få timene på vannet bli en dyr fornøyelse. Drømmer du om å ha båt en sjelden gang kan du spare mye på å leie den, f.eks. hos Nabobåt.

Les mer
Makronytt

Her ser vi muligheter og farer for investorer i 3. kvartal

Av: Author Image Danske Bank

Vi befinner oss i et Gullhår-scenario, noe som tegner godt sett med investorøyne. Det mener Danske Banks sjefstrateg Tine Choi i sitt nye Quarterly View.

Les mer