Fra gründerskole i Shanghai til 100 mill i omsetning

Publisert 8. februar 2016 /

Av: Danske Bank

Det er lite som er mer inspirerende enn å høre om mennesker som jager drømmen og satser alt. Å være gründer innebærer å stole på sine egne ideer og tørre å tro på at man kan få til det umulige. Å sikte mot de store, samtidig som du begynner på bånn.

Det ligger i vår natur å heie litt ekstra på mennesker med guts. Silje Landevåg i Get Inspired har på få år bygd opp en av Norges mest kjente nettbutikker innen sportsklær for jenter. Konkurrentene er store internasjonale varehus med gigantiske budsjetter og markedskrefter. Underdogs har ofte oddsene i mot seg, men det er de som imponerer mest.

Del 1: Gründerspire i Shanghai

Vi har bedt Silje fortelle litt om sin reise fra gründerskole i Shanghai til omsetningsmål på 100 mill i 2016. Vi tror at de fleste gründere kan dra nytte av erfaringene Silje sitter på, kanskje spesielt med tanke på bruk av sosiale medier.

Del 2: Oppstartsfasen

Å være gründer byr på mange utfordringer, spesielt i begynnelsen hvor det meste læres «the hard way». Hvor finner man den informasjonen og støtten man trenger? I lange perioder vil pengene strømme ut, men ikke inn. Det er en utopi å tro at alt vil gå knirkefritt. Så hva skal til for å komme seg forbi den tøffe etableringsfasen? 

Del 3: Markedssituasjonen og sosiale medier

Veien til målet kan være lang. Både aggressive konkurrenter og høy utviklingstakt krever at man som gründer er tilpasningsdyktig. Samtidig må man være tålmodig og jobbe hardt. Det tok flere år før Silje fikk kontakt med sin første leverandør av klær og sko. Uten de store markedsbudsjettene ble smart bruk av sosiale medier en viktig suksessfaktor for Get Inspired.

Del 4: Motivasjonen

Gründere har høye ambisjoner og dét er drivkraften som presser fram hårete målsetninger. Silje forteller om hva som motiverer henne og resten av Get Inspired til å alltid gi 100%.

Del 5: Milepæler og øyeblikket da alt løsnet

En gründerreise innebærer ofte viktige milepæler og episoder som man er ekstra stolt av. I mellom milepælene finner man motivasjon i helt andre ting, som god kontakt med kunder og personlig utvikling. De fleste gründere har opplevd det ene øyeblikket da alt løsnet. For Silje var det en lenke på et nettsted som skulle til for å få ordrene til å rase inn den første gangen.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer