Fra gründerskole i Shanghai til 100 mill i omsetning

Publisert 8. februar 2016 /

Av: Danske Bank

Det er lite som er mer inspirerende enn å høre om mennesker som jager drømmen og satser alt. Å være gründer innebærer å stole på sine egne ideer og tørre å tro på at man kan få til det umulige. Å sikte mot de store, samtidig som du begynner på bånn.

Det ligger i vår natur å heie litt ekstra på mennesker med guts. Silje Landevåg i Get Inspired har på få år bygd opp en av Norges mest kjente nettbutikker innen sportsklær for jenter. Konkurrentene er store internasjonale varehus med gigantiske budsjetter og markedskrefter. Underdogs har ofte oddsene i mot seg, men det er de som imponerer mest.

Del 1: Gründerspire i Shanghai

Vi har bedt Silje fortelle litt om sin reise fra gründerskole i Shanghai til omsetningsmål på 100 mill i 2016. Vi tror at de fleste gründere kan dra nytte av erfaringene Silje sitter på, kanskje spesielt med tanke på bruk av sosiale medier.

Del 2: Oppstartsfasen

Å være gründer byr på mange utfordringer, spesielt i begynnelsen hvor det meste læres «the hard way». Hvor finner man den informasjonen og støtten man trenger? I lange perioder vil pengene strømme ut, men ikke inn. Det er en utopi å tro at alt vil gå knirkefritt. Så hva skal til for å komme seg forbi den tøffe etableringsfasen? 

Del 3: Markedssituasjonen og sosiale medier

Veien til målet kan være lang. Både aggressive konkurrenter og høy utviklingstakt krever at man som gründer er tilpasningsdyktig. Samtidig må man være tålmodig og jobbe hardt. Det tok flere år før Silje fikk kontakt med sin første leverandør av klær og sko. Uten de store markedsbudsjettene ble smart bruk av sosiale medier en viktig suksessfaktor for Get Inspired.

Del 4: Motivasjonen

Gründere har høye ambisjoner og dét er drivkraften som presser fram hårete målsetninger. Silje forteller om hva som motiverer henne og resten av Get Inspired til å alltid gi 100%.

Del 5: Milepæler og øyeblikket da alt løsnet

En gründerreise innebærer ofte viktige milepæler og episoder som man er ekstra stolt av. I mellom milepælene finner man motivasjon i helt andre ting, som god kontakt med kunder og personlig utvikling. De fleste gründere har opplevd det ene øyeblikket da alt løsnet. For Silje var det en lenke på et nettsted som skulle til for å få ordrene til å rase inn den første gangen.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Makronytt

Overdreven eller velbegrunnet begeistring?

Av: Author Image Danske Bank

I november oppga et rekordhøyt antall forvaltere at de mente aksjer var overpriset. Likevel steg samlet porteføljerisiko til all-time high, samtidig som kontantbeholdningene falt. En boblete situasjon, mener seniorstrateg.

Les mer
Makronytt

Står bilindustrien foran et «Amazon moment»?

Av: Author Image Danske Bank

Innovasjonstakten kan få store konsekvenser for bilprodusentene – og dermed for forbrukere og investorer, skriver Danske Banks seniorstrateg, Christian Lie.

Les mer
Fra en utfordrer til en annen

Ny norsk Kickstarter-suksess: Nådde fundingmålet på 4 minutter

Av: Author Image Danske Bank

Tidligere i høst ble de sendt til Shanghai med Danske Bank og nHack. Nå er Wiralcam blitt en internasjonal suksess.

Les mer