En digital tidsreise – fra brevgiro til betaling med et sveip

Publisert 2. januar 2017 /

Av: Danske Bank

Vi har spurt en student og en nesten-pensjonist om hvordan digitaliseringen av banktjenester påvirker de forskjellige generasjonene. Og om hva de forventer av banken i 2017 – 25 år etter at internett så dagens lys.

Har du hørt uttrykket «digitalt klasseskille»? Det dukker opp med jevne mellomrom, som oftest når temaet er hvordan vi evner å ta i bruk ny teknologi. Det er kanskje ikke så rart, for der besteforeldrene måtte bokføre pengebruken for å ha kontroll, vet barnebarna til enhver tid hva saldoen viser – enten de er på fjelltur, på konsert eller på ferie i utlandet.

Hæ, sjekkhefte?!

Mye har skjedd siden de første internettsidene kom i 1991, og for dagens unge er en hverdag uten nettilgang å betrakte som en utopi. Slik er det ikke for de som er pensjonister i dag – de var allerede godt voksne da Norge fikk sine første nettbanker, mot slutten av 90-tallet.

– Jeg husker godt da brevgiroen og sjekkheftet kom, og vi slapp å gå rundt med penger i lomma – det var revolusjonerende. Nå er det lenge siden jeg gikk over til bankkort, og etter hvert også nettbank.

Det forteller Harald Kulbotten (66). Charlotte Eide (22), som innrømmer at hun ikke har peiling på hva et sjekkhefte er, klarer ikke helt å se for seg hvordan bankhverdagen var før internett:

– To ganger har jeg vært i banken etter at jeg ble myndig. Minibank bruker jeg utelukkende når jeg må ha penger til nattbussen, og ikke har strøm på telefonen til å betale med den.

En av fem pensjonister bruker bare bankkontoret

Charlotte husker fortsatt sitt første møte med banken. Det var da bestefar tok henne med for å tømme sparegrisen, og er en god stund siden. Nå er hun for lengst blitt heldigital:

– Jeg må vel kunne si at jeg er født inn i en digital verden, og eget bankkort har jeg hatt siden jeg var 13, forteller hun.

I dag er 9 av 10 voksne nordmenn nettbankbrukere. Samtidig bruker en av fem over 67 år utelukkende bankkontor for å få utført tjenester som uttak, overføring og betaling av regninger – tjenester som for de fleste av oss er gjort med et tastetrykk hjemme i sofaen.

Harald, som snart skal gå av med pensjon, husker godt den tiden da han måtte gå i banken for å flytte penger:

– På universitetet var det en bankfilial, og som student fikk jeg gjort alt av banktjenester over kasse. Nå er det nesten umulig å få tatt ut eller satt inn penger i bankfilialene, og kassene så godt som slutt på. De 10–15 siste årene har bankene forandret seg helt, i likhet med resten av samfunnet, sier han.

Unknown-1

– Som student har du ikke så mye penger, noe som betyr at vi raskt og enkelt må kunne betale tilbake om noen legger ut. Da er mobilbetaling tingen, forklarer hun, og demonstrerer for Harald hvordan det gjøres.

Beholder sedlene – enn så lenge

Overgangen fra bankfilial til nettbank har – takket være god oppfølging – fungert bra, forteller Harald. Nå er det lenge siden han tok i bruk Danske Banks digitale løsninger:

– Jo, da, jeg henger med. Da rådgiveren ringte for å fortelle at han hadde satt inn 10 kroner til meg med MobilePay for å få meg i gang, måtte jeg prøve det også.

Enn så lenge er bankkort Haralds foretrukne betalingsmiddel for kjøp av varer og tjenester. For Charlotte er det imidlertid telefonen som gjelder:

– Som student har du ikke så mye penger, noe som betyr at vi raskt og enkelt må kunne betale tilbake om noen legger ut. Da er mobilbetaling tingen, forklarer hun, og demonstrerer for Harald hvordan det gjøres.

– Akkurat, ja, er det sånn det fungerer? Det ser jo enkelt ut …

På spørsmål om de kommer til å savne pengesedlene den dagen de forsvinner, blir både 22-åringen og 66-åringen usikker.

– Det er liksom ikke like koselig å sitte i et bursdagsselskap og overføre gaven med mobilen, synes Charlotte. Harald er enig, og kommer på flere situasjoner hvor småpenger er praktisk å ha:

– Det er jo litt trist om det kommer småunger på døra og vil selge noe, og du står der uten kontanter.

Forventer at banken er til stede

Begge forventer at banken skal være til stede når de trenger det, også i fremtiden.

– For meg er det viktigst at banken holder kontakten. Spesielt nå som jeg snart blir pensjonist, og antallet bankfilialer krymper. Skal jeg trekke frem én ting jeg forventer av banken i 2017, må det bli fortsatt personlig oppfølging fra rådgiveren min, forteller Harald.

Charlotte på sin side, er mer opptatt av at løsningene banken tilbyr skal fungere. Alltid.

– Jeg forventer at applikasjonene virker som de skal, og at BankID til enhver tid fungerer. Og så er det viktig for meg å kunne chatte med noen i banken om det er noe jeg lurer på – det må gå raskt, og det må være enkelt.

I overkant av 40 år skiller de to. Den ene verdsetter fysisk oppfølging, den andre er mest opptatt av raske, stabile løsninger. Felles for dem begge, er at de setter pris på hvordan bankens tilstedeværelse bidrar til å gjøre hverdagen enklere.




Kommentarer

There are 6 comments Legg inn kommentar

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer