Børsvinner avslører sin suksessformel

Publisert 9. november 2016 /

Av: Danske Bank

Link Mobility har gjennom offensive oppkjøp vokst kraftig de seneste årene. Konserndirektør Siw Ødegaard trekker frem finansieringsmodellen for oppkjøpene som en viktig suksessfaktor.

Danske Bank-kunden Link Mobility er Nordens, Baltikums og Tysklands største leverandør av mobile løsninger for bedriftsmarkedet innen SMS-tjenester, mobilbetaling og kommunikasjonsløsninger. Selskapet har nesten firedoblet sin verdi på Oslo Børs det seneste året og prises nå til 2 milliarder kroner. Mye av suksessen skyldes internasjonale oppkjøp og at Link Mobility har tatt på seg jobben med å konsolidere en ellers fragmentert bransje.

Nøkkelen til suksessfulle oppkjøp

– Nøkkelen til suksessfulle oppkjøp er å finne modeller der alle drar i samme retning og som gjør det mulig å integrere selskapet på best mulig måte. Altså en modell skaper en felles ambisjon og bidrar til at ledende ansatte blir med videre. Svaret på mye av dette ligger i en betalingsmodell der en tredjedel av summen betales kontant, en tredjedel med oppgjør i aksjer, og hvor den siste tredjedelen av salgssummen blir utbetalt etter tre år, sier konserndirektør Siw Ødegaard.

Ødegaard forteller at det imidlertid ikke er gitt at oppkjøpskandidatene umiddelbart vil gå med på betingelsene Link Mobility tilbyr.

– Nesten alle oppkjøpssamtaler starter med at det overtatte selskap ønsker 100 prosents oppgjør i kontanter. Men vi er opptatt av å sikre at alle har de rette incentivene for å jobbe sammen. Etter litt tautrekking frem og tilbake, ender vi derfor alltid opp med den tredelte oppgjørsmodellen, sier Ødegaard.

Markedsandeler via oppkjøp

Link Mobility har de seneste årene gjennomført en rekke oppkjøp i Norge, Sverige, Danmark, Latvia, Estland, Tyskland og Finland. I september ble det klart at Link Mobility kjøpte finske Labyrintti for over 100 millioner kroner. Ødegaard forteller at dette er et typisk oppkjøp de gjennomfører.

Siw Ødegaard, Konserndirektør Link Mobility
Siw Ødegaard, Konserndirektør Link Mobility

– Vår strategi er å kjøpe markedsleder eller ledende selskaper i de landene vi går inn i. Med oppkjøpet av Labyrrintti har vi nå en markedsandel på over 40 prosent i det finske markedet for SMS-tjenester og mobilløsninger, forklarer Ødegaard.

Ødegaard trekker også frem Danske Bank som en suksessfaktor ved inntreden i nye markeder.

– Det er ekstremt viktig for oss å ha en god bankforbindelse som forstår teknologien og forretningsmodellen vår. Det er nemlig ikke gitt for en bedrift med vår korte historie som notert selskap og avanserte teknologi. Det er også viktig for oss at banken er fremoverlent. Ved inntreden i nye land er Danske Bank raskt på plass og hjelper oss slik  at de nye selskapene blir en integrert del av Link Mobility, sier Ødegaard.

Link Mobility er nå tilstede i sju land i Nord-Europa, men har ingen planer om å stoppe der.
– Vi har tidligere kommunisert at vi skal være tilstede i mer enn ti land hvor vi skal ha mer enn 40 prosents markedsandel. Den strategien ligger fast. Det betyr mange morsomme oppkjøp i årene som kommer, forteller Ødegaard.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer