Black Friday kickstarter julehandelen

Publisert 22. november 2016 /

Av: Danske Bank

På nettbutikkene sitter kundene klare ved midnatt og noen kjøpesentre starter servering av kalkun allerede klokken halv fem på morgenkvisten. Gjør klar for spinnville Black Friday og supertilbud i fleng.

– Det er ingen tvil om at nordmenn handler mye på Black Friday. Vi ser at antall korttransaksjoner er 60-70 prosent høyere på denne fredagen sammenliknet med andre dager i denne perioden, sier Gunhild Hagen Rasmussen, Produktsjef kort i Danske Bank. (Tall hentet fra Black Friday 2015)

Black Friday oppstod som en viktig handelsdag i USA på 1800-tallet. «Den svarte fredagen» er dagen etter Thanksgiving, så den er alltid i siste del av november. Black Friday er tradisjonelt sett begynnelsen på julehandelen, og har dermed blitt en indikator som følges nøye av makroøkonomene.

Black Friday kom til Norge da Norwegian Outlet i Vestby innførte tradisjonen her til lands i 2009. I fjor var parkeringsplassen foran senteret full allerede klokken 05.30 om morgenen på Black Friday, og over 1000 mennesker sto klare da portene åpnet klokken 06.00. De aller ivrigste hadde tilbrakt hele natten der.

Black Friday Vestby 2016

Fra taket på Gant-butikken i Norwegian Outlet ble det kastet ut gratis bukser til de første kundene på Black Friday. Foto: Norwegian Outlet Vestby

Også i år har Norwegian Outlet store planer for Black Friday, og julen vrikkes inn med konsert med Penthouse Playboys fredag ettermiddag. Senteret forventer å bikke 50-60 000 besøkende i løpet av dagen, noe som er tre ganger så mye som en vanlig dag. Alle butikkene ved Norwegian Outlet har stort sett millionomsetning i løpet av Black Friday.

– Black Friday er jo dagen etter Thanksgiving, så vi begynner dagen med å servere kalkun til de første i køen klokken halv fem om morgenen og rett før åpningstid klokken seks blir det konsert med Emil Solli Tangen, sier daglig leder Einar Sørland ved Norwegian Outlet.

Fenomenet Black Friday har kanskje slått aller best an blant nettbutikkene i Norge. Dagen har allerede blitt årets viktigste handelsdag for Norges største nettbutikk Komplett.no.

LeneIrenOen_2015-1

– Allerede noen sekunder over midnatt natt til fredag eksploderer antall kjøp, og pakkemaskinene våre går på høygir hele døgnet. Omsetningen på Black Friday er 20-30 ganger høyere enn en vanlig dag, sier Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer