Hvor beskyttet er vi egentlig som forbrukere i Europa?

Publisert 25. juli 2017 /

Av: Danske Bank

Ferieturen står for døren og mange planlegger storshopping i Europa. Men hvilke rettigheter har du egentlig hvis varen ikke lever opp til forventningene?

– Siden EU og EØS har prioritert forbrukerrettigheter i mange år er beskyttelsen relativt god også over grensene. Norge har likevel et høyere nivå enn EU særlig på tvisteløsning, sier Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, som er Europakommisjonens norske kontor for Europeiske forbrukersaker.

Forbrukerrettigheter i EU er til dels like de norske rettighetene, men på noen områder er det bedre vern i Norge. Forbrukerkjøp i Norge har fem års reklamasjonsrett, mens hovedregelen i EU er 2 år.

– Norske forbrukere har bedre vern på forbrukerkjøp, håndverkertjenester, og tvisteløsning hvor Norge for eksempel har regler om gruppesøksmål. Vi har også et sterkere vern innen regulering av kjøp av bolig, både brukt og ny.

XX, momsrådgiver i Sticos
XX, momsrådgiver i Sticos

Stadig flere nordmenn kjenner sine Europeiske forbrukerrettigheter

I Forbruker Europa har antall henvendelser økt med om lag 50-60 prosent siden 2014. Mye av årsaken skyldes økt netthandel, som utgjorde hele 90 milliarder kroner i 2016. I en fersk EU-undersøkelse skåret Norge høyt på kunnskap om rettigheter, men lavt på spørsmålet om du trenger å betale for en vare du ikke har bestilt.

– Undersøkelsen viser at nordmenn er litt naive og for trygge i handel og vandel, og særlig på nettet. På den annen side scorer vi høyt på kunnskap og bruk av kortgarantien, som vi i Forbruker Europa har jobbet hardt for å spre, sier Wiik.

Forbruker Europa mottok 3500 klager og henvendelser i 2016. Mange av henvendelsene går på tilbakeføring av penger såkalt chargeback, eller terminering av inkassokrav fra useriøse nettaktører, men de fleste dreier seg om netthandel og useriøse aktører som ofte kan løses via kortgarantien eller ved å stanse inkassopågang der det skjer.

Les mer om dine rettigheter, og få tips fra Forbruker Europa her.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer