Slik bruker bedriften de rolige sommermånedene mer effektivt

Publisert 8. juni 2017 /

Av: Danske Bank

Det kan fort bli langt mellom oppgavene som det virkelig haster å få unnagjort på sommeren, og det er vanlig at produktiviteten til medarbeidere som jobber på sommeren dropper ettersom det er færre av de vanlige dag-til-dag-oppgavene.

Så hva kan du som leder gjøre for at medarbeiderne skal ha nok å ta tak i når sommeren kommer?

Paal Stavrum er gründer bak Miniforetak.no, et selskap som driver nettbasert opplæring av småbedrifter i Norge. Han står også bak Tidsstyring.no. Stavrum har i en årrekke holdt kurs og foredrag om bedre tidsbruk i arbeidslivet.

«Hvis bedriften din har lavsesong om sommeren, er det fornuftig å bruke tid på oppgaver som det er viktig å få gjort, men som ellers blir skjøvet på når det stormer som verst resten av året. Lag en liste over slike oppgaver, og overlat den til dem som er på jobb om sommeren»

Paal Stavrum. Foto: Lena Johnsen

Stavrums mest grunnleggende råd er at du fra dag til dag alltid starter dagen med de viktigste og mest produktive oppgavene. Da kommer du inn i flytsonen, og det blir enklere å gjøre resten av dagen produktiv også. Stavrum anbefaler dessuten at du deler ulike oppgaver inn i bolker, slik at du samler opp og utfører for eksempel kjedelige administrative oppgaver i én bolk.

– Det er fornuftig å ha et system der du kan samle oppgavene og bestemme når de skal gjøres. Selv bruker vi Wunderlist, men det finnes også mange andre gode verktøy for oppgavestyring, sier Stavrum.

Hvilke oppgaver kan du legge til rette for?

 

Så hva slags oppgaver kan du sette medarbeiderne til å følge opp i sommer? Det varierer så klart veldig fra bedrift til bedrift, og hvilken bransje man opererer i, men her er en liste over oppgaver som det generelt sett kan være nyttig å se nærmere på:

 

  • Generelle administrative oppgaver
    • Hvilke administrative oppgaver kan taes unna på sommeren når annen aktivitet er lavere? Slik kan man rydde mer tid til salg, oppfølging, utvikling eller annen aktivitet når høsten kommer.
  • Interne eller eksterne sosiale arrangement
    • Planlegg høstens kick-off eller andre sosiale tilstelninger for høsten. Hva med for eksempel å planlegge og bestille det meste til årets julebord?
  • Kurs og faglig oppdatering
    • Dersom de ansatte har kurs eller opplæringsprogram som skal tas, er sommeren en fin periode å få gjort unna dette på. Kanskje er det også andre faglige oppdateringer som er nødvendige eller relevante å gjøre, men som er blitt utsatt i mangel på tid.
  • Markedsundersøkelser og analysearbeid
    • Sommeren kan også være god tid til å bruke tid på å se nærmere på konkurrentene. Har det dukket opp nye aktører eller produkter du bør være obs på? Hvem gjør det godt, hvem gjør det mindre godt, og hvorfor?
    • Samtidig kan det være nyttig å analysere kundene nærmere. Hva er de mest opptatt av for tiden? Hva er de misfornøyde med? Mottar bedriften din tilbakemeldinger fra kundene, kan det være lurt å systematisere disse og se hvor det er rom for forbedring.
  • Oppdater digitale flater
    • Det kan også være nyttig med en gjennomgang av bedriftens digitale avtrykk. Gjennomgå sosiale medier, hjemmesider, ratingsider og lignende. En ting er hvordan du selv omtaler bedriften din i sosiale medier. Enda viktigere er hva kunder og andre sier om deg.
    • Google har blitt hovedinngangsdøren til mange bedrifter. Bruk derfor litt tid til å sette deg inn i hvor søkbar du er. Tenk på hvilke søkeord som kan være relevante for kunder som trenger dine produkter eller tjenester.

Avslutningsvis har Stavrum er hjertesukk.

– Tid er den ressursen de aller fleste bedrifter bruker desidert mest penger på å kjøpe, enten i form av lønn og støttefunksjoner til egne ansatte, eller i form av tjenestekjøp. Derfor er det merkelig at bruken av denne ressursen ofte blir undervurdert, sier Stavrum, før han legger til:

– Når du skal prioritere ulike gjøremål, er det derfor smart å stille seg et grunnleggende spørsmål: Er denne aktiviteten noe som fører bedriften framover, eller er det andre oppgaver som er viktigere? Det gjør det lettere å kutte unødvendige oppgaver, eller delegere dem til andre.




Kommentarer

There are no comments

Legg inn kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *



Flere artikler


Tips og råd til din bedrift

Generasjonsskifte – planlegg med hjertet

Av: Author Image Danske Bank

Mer enn 65% av bedrifter i Norge er familiebedrifter.* Noen bedrifter har planene klare om hvem som skal overta. I andre familiebedrifter kan dette være uavklart av mange forskjellige årsaker. Det viser seg at svært mange eierskifter forårsakes av uventede hendelser, plutselig hjertestans eller ulykker. Da kan det være lurt å ha tenkt igjennom arverekken på forhånd.

Les mer
Makronytt

Markedsturbulens, men ingen alvorlig krise

Av: Author Image Danske Bank

Alle regionale aksjemarkeder og sektorer ble rammet med kursfall de siste dagene, og i de fleste utviklede økonomier er avkastningen for i år betraktelig redusert.

Les mer
Smarte vaner

Derfor er sparing så vanskelig

Av: Author Image Danske Bank

Hjernen vår er ikke spesielt god til å prioritere langsiktig sparing. Det gjør dessverre ikke temaet mindre viktig. Her er ekspertenes beste tips for å overvinne naturen. 

Les mer